Book signing “ History of Fine Arts In Bahrain; From Modernity to Contemporary

Event :
Book signing “ History of Fine Arts In Bahrain; From Modernity to Contemporary
Organizer :
BH Culture Authority
Date :
15th January 2014
Venue :
Bahrain Natoional Museum
Description :

40 years have passed the inauguration of the first Bahrain Fine Arts Exhibition, which is organized by the Ministry of Culture, as one of the most prominent official events anchoring deep the relationship between the artist and his public. It is a journey in time and place to discover the beauty of the mind which painted the local scene throughout the tremendous strides made by the fine arts movement over the past four decades through the lens of Bahrain Fine Arts Exhibition. Page Content
​ The book illustrates the major art talents and trends in Bahrain's modern history, and offers the reader a moment of meditation on the pioneers, second generation and post-modernism most prominent Bahraini artists. Indeed, Bahrain Fine Arts Exhibition has become an important annual event. Organized by the Ministry of Culture, the exhibition is a celebration which reflects Bahrain's rich cultural and civilizational heritage and development. From painting, graphic arts, pottery and sculpture to other dimensions of imaginative and creative new talents, Bahrain artist common denominator remains their passion for the mysterious world of the sea, the desert, the popular culture and their love for their country, its natural scenery and heritage.

تدشين كتاب "الفن التشكيلي في البحرين من الحداثة إلى المعاصرة"كلمة تقديم للكتاب أربعون عاماً مرت على تأسيس المعرض السنوي الذي تنظمه وزارة الثقافة في مملكة البحرين، كواحد من أبرز التظاهرات الرسمية التي ساهمت في تأصيل العلاقة بين الفنان وجمهوره كما شجعت الموهوبين الجدد على متابعة مسارهم الفني عبر حصولهم على جوائز تقديرية، مما دفع لظهور تيارات واتجاهات متنوعة على امتداد تلك الحقبة. وللمناسبة فإن صدور هذا الكتاب هو بمثابة وقفة تأمل في مجريات الحركة التشكيلية في البحرين ماضيها وحاضرها، بل هو رحلة استكشاف لمنطلقات الحداثة التي بدأت مع جيل الطلائع من الروّاد، انتقالاً إلى الجيل الثاني من المحدثين الذين نقلوا الفن نحو أعتاب ما بعد الحداثة. وكان لا بد من رصد أبرز الأساليب والمدارس الفنية التي انعكست في مرآة المعرض السنوي على مر السنين، ومن جيل إلى جيل، في مختلف المجالات: الرسم والفنون الغرافيكية والخزف والنحت، وصولاً إلى بعض المؤشرات الدالة على الدروب التي سلكها بعض الموهوبين الجدد في مرحلة المعاصرة التي ما زالت قيد التكوين والنمو.
لعل القاسم المشترك بين فناني البحرين هو حنينهم إلى البحر والصحراء والذاكرة الشعبية، وتعلقهم بطبيعة بلادهم وجذورهم وتراثهم.

  • No comments yet.