Bahrain National Museum: A Pioneer Institution

Event :
Bahrain National Museum: A Pioneer Institution
Organizer :
BH Culture Authority
Date :
16th December 2013 to 20th January 2014
Venue :
Bahrain National Museum
Description :

Since the 19th century, many travelers were aware of Bahrain and its rich history, but real archaeological interest in Bahrain materialized only towards the mid 1950's. The eminent archaeological investigations at Qalat Al-Bharain have established the historical importance of the island of Bahrain and paved the way to the establishment of a National Museum.
The first public archaeological exhibit, organised by the Danish expedition, was displayed at Al-Hidaya school in Muharraq in 1957. The display was very well-received amongst official and public audiences, and contributed to an international academic recognition of the heritage of Bahrain. It was soon followed by the signing of a cultural agreement between UNESCO and the Government of Bahrain in 1967. On the 4th of March 1970, Bahrain's first museum was opened in Manama.
The numerous archaeological excavations around the island have resulted in a significant increase in the collections, and ultimately the museum became too small to house the finds. In 1973, the museum had to move to Muharraq. Concurrently, a UNESCO museum consultant was appointed to prepare a proposal for a National Museum. In 1982 a feasibility study and very innovative design of the Bahrain National Museum was developed by Cowiconsult in collaboration with architects Krohn and Hartvig Rasmussen of Denmark. On December 15 1988, the Bahrain National Museum was officially opened by the late Amir H.H. Shaikh Isa Bin Salman Al-Khalifa. The awe-inspiring landmark building was one of the finest museums of its kind in the world. What started as a small temporary exhibition in Muharraq has developed into landmark project and unique cultural institution.
The Bahrain National Museum: A Pioneer Institution commemoratesthe 25th anniversary of the Bahrain National Museum. The display illustrates the rich archaeological heritage of the Kingdom of Bahrain and its pioneering cultural role in the region. The construction and development of this outstanding project is featured through a selection of rare photographs and architectural drawings.

على الرغم من إدراك العديد من الرحالة بالبحرين وتاريخها الحافل منذ القرن التاسع عشر، إلا أن الاهتمام بآثار البحرين لم يبدأ بشكلٍ جديٍ حتى منتصف خمسينات القرن العشرين. وقد رسخت البعثات الأثرية الدنماركية في موقع قلعة البحرين و موقع باربار مكانة وأهمية جزيرة البحرين ومهدت الطريق أمام تأسيس متحف وطني.
وبالفعل تم إقامة أول معرضٍ للآثار في مدرسة الهداية بالمحرق عام 1957 بالتنسيق مع البعثة الأثرية الدنماركية، وقوبل بترحابٍ واسعٍ على الصعيدين الرسمي والشعبي، وأدى إلى اعترافٍ دوليٍ بين الأوساط الأكاديمية بتراث البحرين. كما أثمر عن توقيع اتفاقية بين منظمة اليونيسكو والحكومة البحرينية سنة 1967، وتبع توقيع الاتفاقية افتتاح أول معرض دائم للآثارفي المنامة، وكان ذلك في مارس من العام 1970.
ولكن سرعان ما ضاق المتحف بما رحُب نتيجة عمليات التنقيب عن الآثار العديدة في البحرين والتي أدت إلى اكتشاف عدد ضخم ومتزايد من المجموعات الأثرية، ما استوجب نقله إلى المحرق في العام 1973. وبالتوازي مع ذلك، تم تكليف مستشار متخصص في المتاحف من منظمة اليونيسكو بإعداد اقتراح وخطة للمتحف الوطني، وقامت في العام 1982 شركة "كاوي كونسلت" (Cowiconsult) بتنفيذ دراسة جدوى وتقديم تصميم مبتكر للمتحف بالتعاون مع المهندسين المعماريين الدنماركيين كرون و هارتفيغ راسميوسن. وقام المغفور له سمو الأمير الشيخ عيسى بن سلمان آل خليفة بافتتاح معرض البحرين الوطني في 15 ديسمبر 1988، ويعد هذا الصرح الشامخ من أفضل المتاحف من نوعها في العالم، ليصبح بذلك ما بدأ كمعرضٍ مؤقتٍ ومتواضعٍ في المحرق معلماً حضارياً بارزاً ومؤسسةً ثقافيةً فريدة.
يحتفل معرض "متحف البحرين الوطني: مؤسسة رائدة" بالذكرى الخامسة والعشرون لتأسيس متحف البحرين الوطني. ويعكس العرض التراث الأثري الغني في مملكة البحرين ودورها الثقافي الرائد على المستوى الإقليمي، وتظهر عملية تشييد وتطوير هذا المشروع المتميز من خلال مجموعة من التقارير، الصور الفوتوغرافية و المخططات الهندسية.

  • No comments yet.